נדיר למצוא מקום עבודה שהעובדים מגיעים אליו עם חיוך על הפנים, עם שמחה ואנרגיה לתת מעצמם את המקסימום. לרוב כשמסתכלים על הפנים של עובד בין אם זה במסעדה, במרכז שירות לקוחות או אפילו בחברת הייטק, נוכל לזהות את אותו פרצוף של אחד שמחכה לרגע שיום העבודה יסתיים והוא יוכל "לצאת לחופשי" ולנוח בביתו או להנות ממה שבאמת אוהב לעשות. בנוסף, במקרים רבים נגלה שגם בעל העסק אינו בהכרח אוהב את מה שעושה אלא עושה זאת כי הוא חייב או כי הוא מאמין שהוא חייב. המיקוד שלו הוא בלעשות כמה שיותר כסף ולא בהכרח בלעשות משהו שמשמח אותו, מוציא ממנו את המיטב וגורם לו לחוש ממומש. וכך גם נראה ניהול העובדים שלו לרוב. הדרך המקובלת היום לניהול עובדים היא כזו שלא מתייחסת כמעט בכלל אל האדם אלא רואה אותו כאובייקט שאמור לגרום לעסק לעשות יותר כסף. הבעיה בתפישה זו היא שהעובד נתפס כעבד, והאנושיות הולכת לאיבוד. ולא רק האנושיות אלא כל האפשרות להפוך מקום עבודה לסביבה של שגשוג ושפע הדדי.

ניהול עובדים מסוג אחר

בואו לרגע נניח בצד את הדרך הידועה שלנו לניהול עובדים ואפילו את האמונה שרק כך יכול להיות סדר והפקת רווחים בעסק. בואו לרגע ננסה לעקור מן היסוד את כל הגישה שהתפתחה במשך שנים רבות של ניהול עובדים. נסתכל על דוגמא פשוטה מהחיים: כשאדם סובל מדיכאון ורוצה להפוך לאדם שמח, מה יעזור לו יותר – לבקש את עזרתו של אדם מדוכא שנמצא בדיוק על אותה הסירה או להיעזר באדם חזק שיוכל לרומם אותו? סביר שייעזר באדם החזק. אותו הדבר תקף לגבי עולם העסקים. אם אתה בעל עסק והכמיהה שלך היא לשגשג ולפרוח מבחינה אישית ועסקית, כדאי מאד שתעזור לאנשים שאתה מעסיק לחלץ את מקסימום הפוטנציאל שלהם. ומקסימום הפוטנציאל לא נמצא בלעבוד כמה שיותר. מקסימום פוטנציאל אומר לרצות לראות אותם נהנים בתוך העבודה שלהם, ממצים את עצמם, גדלים ומתבגרים ולוקחים יותר אחריות. זה אומר לעודד אותם, להפוך אותם לשותפים אמיתיים ביצירה של העסק שלך. ניהול עובדים מהסוג המוכר יוצר את התופעה המוכרת של "באתי לדפוק כרטיס וללכת" ועוד תופעות כמו ראש קטן בעבודה. לעומתו, ניהול עובדים נכון יביא לרצון לקחת אחריות ולהשתתף בעבודה מתוך שמחה וכמיהה להתפתח.

ניהול עובדים – כסף הוא לא המטרה הראשונית

חשוב להבין שכשמדובר על ניהול עובדים אמיתי, ברמה מסוימת כמעט שאין ניהול. מדוע? מכיוון שהיחס אל כל עובד ועובד הוא כאל מנהל בפני עצמו. היחס הוא אל אנשים בוגרים שרוצים לממש את עצמם ולכן ניתנת להם אחריות, ניתן בהם אמון. כל התפישה של עבודה משתנה מכיוון שכסף הופך להיות תוצר הלוואי של העבודה השמחה, המשותפת והיצירתית של עובדי החברה. כולם חוברים יחד כדי לייצר שפע כלכלי ופריחה אישית ומקצועית – כך שבעל העסק והעובדים חולקים את אותו האינטרס. וכל כך קל יותר לגדול ולהצליח כשכולם חולקים את אותו האינטרס. אדם אחד שמשליט סדר בצורה לא מתחשבת בעובדיו ומנסה לצמצם את השכר שלהם למינימום האפשרי ולבקש מהם מקסימום עבודה ימצא את עצמו עם צוות עובדים לא מרוצה, שלא ייתן מעצמו באמת, צוות ממורמר ושאינו באמת רוצה לתרום לעסק – וכך גם תיראה העבודה.

האושר של העובדים הוא במקום ראשון

ניהול עובדים אמיתי רואה לנגד עיניו חברה שכולה מקבץ של אנשים מאושרים שבאים לעבודה כי הם יודעים שהם עומדים לקבל תגלום הולם, יחס נהדר, תנאי עבדוה טובים והוגנים והזדמנות להוציא מעצמם את המיטב. בנוסף, ניהול עובדים נכון הוא כזה שהחברה תעשה הכל כדי לדחוף את עובדיה ליותר ויותר התפתחות אישית, התפתחות כלכלית, סוציאלית, מקצועית ואפילו לעבר הגשמה עצמית. באופן הזה המועסקים בחברה יבינו באופן טבעי שכדאי להם לקחת יותר אחריות ולהשקיע מכיוון שלא רק שירוויחו יותר כסף, אלא מכיוון שזה מה שיעשה אותם שמחים יותר, ירחיב את אופקיהם ויאפשר למרחב העבודה להיות מקום שמח שצוות העובדים נהנה לבוא אליו בבוקר.

קטגוריה – ניהול העסק, כללי.